جزئیات طرح فروش سایپا ویژه دهه کرامت ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول و لینک ثبت‌نام نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: کاهش ساعت کاری نیاز به نگاه کارشناسی‌ بیشتری دارد توضیحات اتاق اصناف مشهد درباره «شناسه یکتا»ی اصناف عقب‌نشینی ۳۲ هزار واحدی بورس | ۹۰ درصد نماد‌ها منفی شد! (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حدود ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین، سطح زیر کشت هندوانه بذری در خراسان‌رضوی است ارزان‌ترین و گران‌ترین گوشی‌های سامسونگ سریA چند؟ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنعانی: وزارت حقوق بشر آمریکایی و صهیونیستی دو روی یک سکه‌اند پیش ثبت‌نام اینترنتی توزیع لاستیک به زودی آغاز می‌شود قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ در بازار امروز (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۴ بنگاه املاک از ابتدای سال در مشهد | در ادامه بازرسی‌ها ۲ بنگاه املاک پلمب شد آخرین خبر درباره طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در کمیسیون اجتماعی (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرار مالیاتی ۵۰ میلیاردی ۴ طلافروش در اردبیل آغاز مرحله جدید ثبت نام خودرو‌های وارداتی از امروز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول قیمت رئیس اتحادیه طلافروشان: با بستن مغازه‌ها هیچ کاری درست نمی‌شود ثبت موجودی طلا برای طلافروشان الزام نیست قیمت ارز‌های مبادله‌ای در بازار امروز (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سکه یک کانال عقب نشینی کرد | حباب سکه امروز چقدر است؟ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | هایما در آستانه ۲ میلیاردی شدن (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) با چقدر نقدینگی می‌توانیم در بولوار امام‌خمینی(ره) مشهد، خانه اجاره کنیم؟ اینفوگرافی | کدام استان‌ها رکورددار چک برگشتی هستند؟ آیا تابستان امسال با کمبود برق مواجهیم؟ آغاز فروش اقساطی شاسی بلند کرمان موتور از امروز + جزئیات (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سود عجیب خریداران رمزارز تلگرام! (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) استاندار خراسان رضوی: اتاق بازرگانی خاستگاه تصمیم‌سازی اقتصاد استان است پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | روند بازار طلا و سکه کاهشی است؟
سرخط خبرها

چگونه چک صیادی را نقد کنیم؟ | روش تبدیل چک‌های سنتی به چک صیادی چگونه است؟

  • کد خبر: ۲۱۱۲۱۳
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
چگونه چک صیادی را نقد کنیم؟ | روش تبدیل چک‌های سنتی به چک صیادی چگونه است؟
ثبت چک در سامانه صیاد یک روش الزامی در قوانین جدید بانکی است که امنیت شما در مقابل وصول و حفظ پول را تضمین می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، تا چند سال پیش در معاملات مالی، افراد زیادی در اثر وصول نشدن چک ضرر‌های مالی جبران ناشدنی را تجربه می‌کردند. این موضوع دولتمردان را ترغیب کرده تا با تصویب قانونی سفت و سخت جلوی هرگونه دزدی و جعل چک را بگیرند. قوانین چک از ابتدای سال ۱۴۰۰ تغییراتی پیدا کرده و تمامی عملیات ثبت، تایید و انتقال چک‌های جدید در سامانه صیاد انجام می‌شود. این قانون شامل تمامی بانک‌ها می‌شود.

نقدکردن چک‌های صیادی نیاز به ثبت چک در سامانه صیاد دارد. در واقع چک صیادی بدون ثبت در این سامانه هیچ ارزشی ندارد. صادرکننده چک باید هویت‌گیرنده، مبلغ و تاریخ چک را در سامانه ثبت کند تا فرد قادر به برداشت وجه باشد.
ثبت چک در سامانه صیاد تنها با اپلیکیشن‌های معتبر موبایل و سایت بانک امکان‌پذیر است و نحوه ثبت چک در هر کدام از این موارد روند مشابهی دارد.

فرد صادرکننده پس از اینکه اطلاعات لازم را در چک نوشت، باید اطلاعات چک و شخص ذینفع (گیرنده چک) را هم در سامانه صیاد ثبت کند.

ابتدا صادرکننده چک باید به یکی از ابزار‌های دسترسی به سامانه صیاد مراجعه کرده و پس از احراز هویت، صادرکننده چک باید مندرجات چک را در سامانه صیاد وارد کند و قسمت فیلد (بابت) را پر کند.

بعد از طی این مراحل، تأیید و ثبت اولیه چک به انجام می‌رسد و تکمیل می‌شود. بعد از ثبت اولیه چک توسط صادرکننده در سامانه صیاد، حالا نوبت به گیرنده می‌رسد که ثبت چک را نهایی کند.

گیرنده چک باید با استفاده از اَپ‌های بانکی یا اینترنت‌بانک، احراز هویت انجام دهد. تاریخ سررسید، مبلغ چک و اطلاعات هویتی فرد گیرنده استعلام گرفته شده و پس از دریافت نتیجه استعلام، چک تأیید یا رد می‌شود.

اگر چک تأیید شود، به معنی این است که ثبت شده و می‌شود آن را نقد کرد، اما اگر چک مورد تأیید قرار نگیرد، فرد گیرنده باید یکی از دلیل‌های موجود در سامانه را انتخاب کند و چک را به صادرکننده پس دهد.

نکته مهم این است هر چکی که صادر می‌شود، در همان لحظه، باید عملیات ثبت انجام گیرد. احتمال دارد صادرکننده چک بگوید من فردا انجام می‌دهم یا عصر انجام می‌دهم، به‌خصوص اگر فرد غریبه باشد و او را نشناسید و بعد‌ها دسترسی به او نداشته باشید؛ در این صورت نمی‌توانید این چک را به بانک ببرید و وجه آن را وصول کنید، چون به نام شما ثبت نشده است و چون ثبت نشده، قابلیت برگشت هم نخواهد داشت.

روش انتقال چک صیادی

در گذشته اگر قصد داشتید چک‌های سنتی را انتقال دهید، می‌توانستید با پشت‌نویسی این کار را انجام دهید، اما در قانون جدید برای این کار باید کد یکتای چک و شماره ملی کسی را که می‌خواهید چک را به او انتقال دهید، در سامانه صیاد ثبت کنید.

اسناد تجاری که ویژگی‌هایی مثل قابلیت نقل و انتقال دارد خودش مستقیماً مبناست و همین که چک صادر شد صادرکننده در برابر دارنده مسئولیت خواهد داشت.

این چک‌ها در وصف حامل است که با دادن و گرفتن انتقال پیدا می‌کند. اگر بحث ضمانت یا پشت نویسی انتقال چک باشد قطعاً این موضوع در پشت چک درج می‌شود.

در چک‌های جدید فقط علیه صادرکننده چک قابلیت اجرا وجود دارد و اگر ما بخواهیم از شخص دیگری بابت پشت امضا چه امانت یا ضمانت و پشت نویسی یا نقل و انتقال ادعایی کنیم، باید دادخواست حقوقی مطالبه وجه را ارائه دهیم و نمی‌شود مستقلاً درخواست اجراییه داد.

استعلام وضعیت چک صیاد

سامانه صیاد به دو بخش تقسیم می‌شود که عبارتند از: ثبت چک در سامانه صیاد و استعلام چک صیاد. برخلاف راه طولانی که برای ثبت چک بیان شده استعلام، روشی آسان را پیش پای شما قرار می‌دهد. در صورتی‌که ثبت چک صیادی در سامانه صیاد را تکمیل کرده و قصد پیگیری و استعلام را دارید راهی ساده را امتحان کنید.

صفر تا صد شکایت از چک ثبت نشده را نیز در این سایت پیگیری کنید. به سایت بانک مرکزی به آدرس https://www.cbi.ir بروید و در بخش “نظام‌های پرداخت و زیرساخت” گزینه “استعلام وضعیت اعتباری چک” را انتخاب کنید. در بخش استعلام، شماره کد ۱۶ رقمی را وارد کنید و استعلام بگیرید.

همچنین استعلام چک صیاد از طریق پیامک نیز امکان‌پذیر است که برای اجرای آن کافی است ۱*۱* را به‌همراه کد ۱۶ رقمی چک به شماره ۷۰۱۷۰۱ ارسال کنید تا اطلاعات چک صیادی برای شما فرستاده شود. براساس اعلامیه بانک مرکزی در حال حاضر استعلام چک تنها با استفاده از کد شناسایی ۱۶ رقمی و اقلام اطلاعات چک از طریق سامانه صیاد بانک مرکزی امکان‌پذیر خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->